KULPS

Espoon kulttuuri-, kirjasto- ja liikuntapolku

Soukan Taideseura tarjoaa maksuttomia KUPLS-työpajoja koululuokille (kerran lukukaudessa tarjottimelta).

Voit varata maksuttoman taidetyöpajan koululaisryhmälle osoitteesta:
soukantaideseura@gmail.com

Eskarit ja 1-2.lk.

Vastakohtapaja  45 min.

Taidepajassa tutkitaan vastakohtia muovailun ja rakentelun avulla. Voimme ottaa esimerkiksi vastakohtaparin liikkuva – keskittynyt. Tutkimme miten saadaan aikaan liikkeen tuntu ja miten saadaan aikaan pysähtynyt ja paikallaan oleva tunnelma. Oppilaat voivat hyödyntää vastakohtaa myös tekemisen tahdissa. Liikkuvaa tehdessä voi itsekin tehdä nopeatempoisesti ja irrottelevasti ja taas keskittynyttä tehdessä voi oppilas rauhoittua ja tehdä teosta keskittyneesti, rauhallisesti, meditatiivisesti ja pitkäkestoisesti uppoutuen tekemiseen.

Etukäteistehtävä:
Avatkaa käsitettä vastakohta. Onko ilo surun vastakohta? Vai ovatko ne tunteita, jotka vuorottelevat – tulevat ja menevät.
Mitä konkreettisia vastakohtia näette luonnossa.
Vastakohdat nopea – hidas, onko jompikumpi hyvä aina?
Miltä tuntuu, kun ympärillä on rauhallista?
Pystyykö hälyssä keskittymään?

Jälkikäteen:
Miltä tuntui, kun piti tehdä mahdollisimma nopeaan tahtiin rakennelma?
Mitä sait aikaan, kun aikaa oli enemmän.
Voitte kokeilla myös maalaamista / piirtämistä nopeatempoisesti ja hitaasti, keskittyen niin, että aihe on sama.

OPS: ilmiöt, kuvataide, liike
Rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan.
=> Millainen toimija on itse?

Innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan rakennelmien tekoa.

3.-6.-lk.

Kamera, kuvaus: Käy!  90 min

Animaatiotyöpajassa tutustutaan elokuvanteon eri työvaiheisiin: luodaan käsikirjoitus, lavastetaan kuvausmiljöö sekä muotoillaan ja luodaan tarinan henkilöt. Materiaaleina hyödynnämme mm. muovailuvahaa ja kierrätysmateriaaleja – vain mielikuvitus on rajana. Työpajassa opitaan  mobiililaitteilla kuvaamaan stop motion -animaatioita ja äänittämään.
Osallistujat voivat käyttää koulun iPad-laitteita tai omia puhelimia. Niihin voi asentaa SlowMotion-appin. Tehdyt materiaalit saa ottaa mukaan.

Etukäteistehtävät:
Voitte jo koulussa pohtia aihetta, josta animaatio tehdään. Käykää läpi, mitä käsikirjoitus tarkoittaa. Mitä hahmoja haluatte animaatioonne?
Ladatkaa AppStoresta: SlowMotion puhelimiin tai iPadeihin valmiiksi.

Jälkikäteen:
Luokka voi esim. järjestää elokuvagaalan, jossa elokuvat katsotaan yhdessä.

OPS-linkitys:
Oman elämän kuvat esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos tai video, digitaalisuus

kierrätysmateriaalit, luonnonmateriaalit
Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista, visuaalinen havainnointi, havainnon mukaan työskentely, kuvan tuottaminen motoriset valmiudet

Kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa esim. animaatio

Suminagashi, 90 min.

Etukäteen
Tutkitaan Japanilaista taidetta musiikin, sanataiteen (haikut ja tankarunot) ja kuvataiteen kautta.

Jälkikäteen
Oppilaat voivat tehdä esimerkiksi origamitaitteluita luokissa omista papereistaan. Marmoroitua paperia voi käyttää esimerkiksi osana kollaasityötä tai sen voi kiinnittää kartongille, joka luo tekoseen paspartuurin. JOnkin taidetoksen voi laittaa itse kirjoittaman haikun tai tankan taustalle, jolloin sana- ja kuvataide yhdistyvät. Teokset voidaan laittaa esille koulun seinälle / origamit vitriiniin tai rooikkumaan. Näyttelyssä taustalla voisi soittaa japanilaista rauhoittavaa musiikkia.

OPS-linkitys:
kulttuurit, kuvataiteen tekniikoita, sanataide

Yläkoulu, 7.-9.-lk

Suminagashi, 90 min.

Suminagashi on ikivanha kelluvan musteen marmorointimenetelmä Japanista. Oppilaat pääsevät toteuttamaan upeita abstrakteja taideteoksia ja oppivat suminagashi-tekniikan.
Kts. yllä

Stop the maddnes! 90 min
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen paja, jossa teemana on kantaaottavuus, oman äänen ja mielipiteen ilmaisu. Kuuntele ja tule kuulluksi. Toteutetaan teos joko julisteena, maalauksena tai sekatekniikkateoksena.

Mikä ihmeen nykytaide? Voiko taiteella voi ottaa kantaa? Mikä on taiteen sanoma? Mikä on tämän päivän taidetta?
Oppilaat valitsevat oman mielensä MADNESin ja ottavat kantaa omalla / ryhmän taideteoksella siihen. Oppilaat suunittelevat yksin tai pareittain julisteen tai tekevät taideteoksen. Teos voidaan toteuttaa piirtäen, maalaten tai kollaasitekniikoita hyödyntäen. Työpajan kesto 90min.

Etukäteistehtävä: Pohtikaa kannanottomahdollisuuksia? Miten ne vaikuttavat arkeen? Milloin ja miten sinä olet ottanut kantaa? Etukäteen oppilaat voivat kirjoittaa pienen esseen kannanotosta omasta näkökulmastaan. Oppilailla on hyvä olla ajatus valmiina omaan kannanottoon, jotta prosessi on lähtenyt jo ennen työpajaa liikkeelle.

Jälkikäteen: Miten oma näkemys ja kannanotto tuli esille omassa / ryhmän teoksessa?
Mihin sillä pyrittiin vaikuttamaan? Mitä opit?
Teokset esille koulun seinälle.

OPS-linktys:
Ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä
Omakohtaisen suhteen luominen taiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin ja arvoihin

Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
=> mainos, kuvan viestit, kuvakerronta

Ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
=> Esim. yhteisiä kollaaseja, ryhmä- ja parityöt, projektityöt

=> Tavoitteiden asettaminen valmiin työn tunnistaminen